Helt siden 1911 har
søndagssider fra amerikanske aviser dukket opp som julehefter i Norge. Og de
har et stort publikum som morer seg kostelig over Knoll og Tott, Billy,
Blondie,
Hårek
og alle de andre.
Knoll og Tott er selvsagt juleheftet fremfor noe. Etter
106 år holder de to rabagastene fremdeles koken og ligger helt i toppen av
salgslistene. Årets julehefte inneholder serier skrevet og tegnet av mesteren
H. H. Knerr som laget serien i 35 år. Serien har vel aldri vært bedre og mer
fantasifull enn under hans penn.
Allerede på første
side lurer de to småskurkene Kaptein Vom inn i en umulig situasjon med en
villkatt. På neste side er det Megler Smekk som få unngjelde. Og slik
fortsetter det slag i slag, det ene peket mer utspekulert og lattervekkende enn
det andre. Ville katter, kinaputter, tohodete elefanter, arge sjømenn,
snakkende fisk og kong Bongos gardemusikk gir alle mulighet for nye påfunn fra
Knoll og Tott. Men noen ganger slår rampestrekene tilbake og det er de to
”englebarna” som ender opp med ris på rumpa.
Billy er, ved siden av vår egen Nr. 91 Stomperud,
verdens lengst tjenende rekrutt. Fra serien om ham første gang dukket opp i
amerikanske aviser i 1950, har han vært menig soldat i Sumpleiren. I selskap
med andre menige som Jegern, Nullet og Platon, og selvsagt den matglade og
hissige Sjanten, general Halvspenn, den distraherende frøken Fryd og den
tafatte løytnant Futt.
Billy finner stadig
nye unnskyldninger for å unngå arbeid og utmarsjer, mens løytnant Futts
naivitet sender ham i tvangstrøye. Sjanten sprader rundt i badehåndkle, til
spydige kommentarer fra Billy, mens general Halvspenn er like uforstående
overrasket over hva som egentlig foregår i leiren han lissom skal lede. Jegern
går ikke glipp av en eneste søt dame, og Sjanten går ikke glipp av en eneste
anledning til å stappe i seg. Mens Billy sløver …
Blondie er, ved siden av Knoll og Tott og Fiinbeck
og Fia, av de eldste juleheftene som fremdeles kommer ut. Det første Blondie-juleheftet
dukket opp i 1941, elleve år etter at serien debuterte i avisene. De
humoristiske skildringene av livet i en moderne forstad og på kontoret har
slått stort an både i Norge og i den store, vide verden. Blondie og Dagobert
Sørensen har etterhvert fått et par barn, Alexander og Cookie, og et kobbel
hunder. I tillegg har vi selvsagt naboen Herbert, sjefen herr Dithers og det
evige postbudet, som vel har blitt løpt overende oftere enn noen andre.
Seriene i årets Blondie-julehefte
er alle av god, gammel årgang, tegnet og skrevet av seriens skaper, Chic Young,
i 1949. Dagobert er sent ute, Blondie bekymrer seg, naboene krangler, Dagobert
roter seg bort, Dithers fortviler – og Dagobert er sent ute. Stilen i disse
klassiske sidene er hektisk som en gammel stumfilm og nesten like fysisk. Her
er følelsene sterke og utageringene likeså. Blondie på sitt beste!
Mens Blondie
foregår i den moderne verden, har Hårek basis i vikingtiden. Men begge
seriene dreier seg mye om familieliv, og der Dagobert stresser av gårde til
kontoret, drar Hårek i viking og herjer med engelskmenn og frankere.
Mens Hårek er tøff
viking på tokt sammen med ledsageren Kark, er han nok ganske så ydmyk konfrontert
med husfruen Gyda. Hjemme er det hun som styrer, skjønt hun nok ofte føler det
er et evig sisyfosarbeid å holde styr på ektemannen, som i mange aspekter bare
er et forvokst barn – med barnlige gleder.
Fiinbeck og Fia kom første gang som julehefte i 1930, skjønt serien hadde dukket opp i amerikanske aviser allerede i 1913. Da som nå med George McManus’ elegante strek og miljøtegninger som bakgrunn for vittighetene.
Fiinbeck og Fia kom første gang som julehefte i 1930, skjønt serien hadde dukket opp i amerikanske aviser allerede i 1913. Da som nå med George McManus’ elegante strek og miljøtegninger som bakgrunn for vittighetene.
Konfrontasjonene
mellom den nyrike Fiinbeck som lengter etter en øl med kompisene på Olsens Bar,
og den snobbete Fia som helst vil gå i operaen og drikke te med andre fine
fruer, resulterer ofte i knuste serviser og det som verre er. Misforståelsene, motsetningene
og ektefellenes respektive særtrekk skaper festlige situasjoner vi både kan le
av og kjenne oss igjen i. Men for den som ser etter er det også fine
miljøskildringer fra første del av forrige århundre i serien. Særlig i sidene
hvor Fiinbeck minnes ”gode, gamle dager”.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar